تحولات منطقه

یکی از دلایل تخفیف‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بی‌واسطه خریدکردن آن‌ها از کارخانه‌هاست و در همین خریدهای عمده‌ای که از کارخانه‌ها انجام می‌دهند، تخفیف‌هایی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای داده می‌شود. همین موضوع دست آن‌ها را برای اعمال تخفیف بیشتر باز میکند.

حذف حلقه‌های واسط و دریافت تخفیف‌های ویژه از تولیدکنندگان
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به گزارش قدس خراسان، از مهم‌ترین پرسش‌هایی که همیشه برای مردم به‌وجود می‌آید این است چطور ممکن است سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای در سطح شهر برخی اجناس را با تخفیف‌هایی تا ۵۰ درصد ارائه دهند؛ اما همان اجناس را سوپرمارکت‌های کوچک با قیمتی بالاتر عرضه می‌کنند.

برای بررسی این موضوع سری به فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشهد زدم. ابتدا به یکی از فروشگاه‌ها در مرکز شهر رفتم. در آنجا تنها برخی اجناس با نشان‌های تجاری خاص تخفیف داشتند و این تخفیف‌ها شامل بسیاری از کالاهای موجود در آن فروشگاه نمی‌شد. این تخفیف‌ها از ۱۰ تا ۴۰ درصد بود.
یکی از نکات قابل توجه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای این است که در برخی فروشگاه‌ها تنها بعضی از نشان‌های تجاری نام‌آشنا یا تازه‌وارد به بازار، با تخفیف عرضه می‌شوند. به همین خاطر نمی‌توان کالایی را به ‌صورت یکسان در همه فروشگاه‌ها مورد بررسی قرار داد؛ به‌عنوان مثال گاهی شرکتی با یک تولیدکننده خاص قراردادی دارد تا آن کالای خاص را با تخفیف ویژه در اختیار آن فروشگاه قرار دهد و بتواند آن را با قیمتی پایین‌تر از قیمت مصرف‌کننده که روی کالاها درج می‌شود، به فروش برساند.  
میزان اختلاف میان قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده از ۱۵ تا ۲۵ درصد بوده و در کالاهای مختلف این میزان در نوسان است؛ یعنی هنگامی که برخی کالاها در این بازه تخفیف دارند، تازه به قیمت تولید می‌رسند.
در ادامه، به فروشگاه زنجیره‌ای دیگری سر می‌زنم. در این فروشگاه نیز برخی کالاها از ۵ تا ۵۰ درصد تخفیف دارند و این میزان تخفیف‌ها نیز بستگی به همان مواردی دارد که پیش از این اشاره شد؛ به‌ عنوان مثال در این فروشگاه تخم‌مرغ، برخی شوینده‌ها، بعضی غذاهای نیمه‌آماده و برخی مواد غذایی از نشان‌های تجاری خاص تخفیف‌های قابل توجهی دارند.
یکی از نکات قابل تأمل این است که تخم‌مرغ در این فروشگاه با قیمت ویژه شانه‌ای ۱۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد؛ اما در فروشگاه‌های کوچک در سطح شهر ۱۳۵هزار تومان فروخته می‌شود و این همان اختلاف قیمتی است که برای بسیاری از مصرف‌کنندگان جای سؤال دارد.
به فروشگاه دیگری نزدیک به فروشگاه قبلی سر می‌زنم؛ جایی که با تخفیف‌های پایان فصل رونق زیادی دارد. برعکس جای قبلی که با وجود تخفیف‌هایی که روی برخی از محصولات داشت، خلوت‌تر از این فروشگاه بود. این رقابت میان فروشگاه‌های زنجیره‌ای نکته قابل توجهی است و همه این مسائل بستگی به میزان تنوع کالاها و تخفیف آن‌ها دارد.

تخفیف ‌برندهای ناشناس برای اقناع مشتری
در این فروشگاه تا ۵۰ درصد تخفیف روی کالاها دیده می‌شود. این تخفیف‌ها برای کالاهایی از مواد خوراکی تا مواد شوینده و بهداشتی و مصرفی مانند لوازم خانگی اعمال شده است. نکته قابل توجه در برخی فروشگاه‌ها این است که بعضی نشان‌های تجاری تازه‌تأسیس برای شناساندن خود به مصرف‌کنندگان با تخفیف‌هایی ویژه در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند تا مصرف‌کننده با آن نشان تجاری آشنا شود و این آشنایی منجر به خرید دوباره و چندین باره مردم از آن نشان تجاری خواهد شد. در این فروشگاه بزرگ نیز قفسه‌هایی دیده می‌شد که تنها یک برند خاص را عرضه می‌کنند و برای تبلیغ و اقناع مشتریان، یک متصدی را کنار آن قرار داده‌اند تا به تبلیغات آن برند تجاری تازه تأسیس بپردازد؛ نکته‌ای که تنها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ دیده می‌شود و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوچک‌تر در سطح شهر کمتر به چشم می‌خورد.
 پرسش اساسی اینکه چطور فروشگاه‌های زنجیره‌ای با این تخفیف‌ها کالاهای مصرفی را به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند؛ اما در سطح شهر در سوپرمارکت‌های کوچک که کار خرده‌فروشی را انجام می‌دهند، بیشتر به همان قیمت‌های مصرف‌کننده که روی کالاها درج شده، کالاها را می‌فروشند.

رسیدن به قیمت مصرف‌کننده با اعمال سود قانونی در خرده‌فروشی‌ها
هنگامی که این موضوع را با برخی از فروشندگان خرد موادغذایی در سطح شهر در میان گذاشتم، آن‌ها نکات مهمی را مطرح کردند؛ از جمله اینکه عمده‌فروشان مواد غذایی حلقه واسط میان کارخانه‌ها و خرده‌فروشان در سطح شهر هستند. حداکثر سود این حلقه‌های واسط ۲ تا ۵ درصد است و به‌طور معمول و قانونی خرده‌فروشان نیز از ۸ تا ۱۵ درصد و در برخی مواد غذایی تا ۳۰ درصد سود می‌گیرند. در نتیجه قیمت نهایی که به مصرف‌کننده می‌رسد، همان قیمتی می‌شود که روی کالاها درج شده است.
یکی دیگر از نکاتی که برخی خرده‌فروشان مطرح می‌کنند این است که از دلایل تخفیف‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بی‌واسطه خرید کردن آن‌ها از کارخانه‌هاست و در همین خریدهای عمده‌ای که از کارخانه‌ها انجام می‌دهند، تخفیف‌ها و امتیازهایی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای داده می‌شود. این موضوع دست آن‌ها را برای دادن تخفیف بیشتر به مصرف‌کنندگان باز می‌کند.  
یکی از خرده‌فروشان مواد غذایی در این باره به خبرنگار قدس خراسان می‌گوید: در گذشته حاشیه سود مواد غذایی یعنی آن قیمتی که روی کالاها به‌عنوان قیمت مصرف‌کننده درج می‌شد، بیشتر از آن چیزی بود که در مجموع سود عمده‌فروشان و خرده‌فروشان محاسبه می‌شد و ما برخی کالاها را با اعمال سود قانونی کمتر از قیمت درج شده می‌فروختیم؛ اما اکنون با نظارت بیشتری که بر این موضوع اعمال شده، این مسئله کمتر دیده می‌شود.
همچنین از جمله مسائلی که برخی خرده‌فروشان در مشهد ادعا می‌کنند، این است که قیمت مصرف‌کننده درج شده روی برخی کالاها به سفارش فروشگاه‌ها بیشتر از آن چیزی که واقعاً هست، درج می‌شود تا فروشگاه‌ها با درج تخفیف، قیمت‌های کاذبی را برای عرضه به مشتری اعلام کنند.
با وجود همه این تخفیف‌های اعمال شده از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای؛ اما خرده‌فروشی در محلات مشهد همچنان یکی از پرجاذبه‌ترین شغل‌ها در فروش مواد غذایی در سطح شهر است و این یعنی هنوز با وجود گسترش روزافزون فروشگاه‌های زنجیره‌ای، اعتماد و دسترسی به کاسبان محلی جایگاه خاص خود را میان مردم دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.